JAK ZACZĄĆ

JAK ZACZĄĆ PRAKTYKĘ Z NAMI?

ZAZEN (MEDYTACJA SIEDZĄCA) Zapraszamy do zendo w Warszawie, PoznaniuGdańsku, oraz do Ośrodka Sangi Kannon w Kącikach, a także na wyjazdowe odosobnienia  weekendowe wraz z grupą z Nowej Soli, praktykującej w Wężyskach k. Krosna Odrzańskiego. 

Zazen w poszczególnych ośrodkach - terminy i adresy.

PYTANIA ?  Zapraszamy do kontaktu: 

Ośrodek w Gdańsku: Ewa Kaian: ewa(et)pustka.pl i  Krzysztof Tenkyo: tel. 506 045 061. 

Ośrodek w Warszawie:   Hoshi Jerzy Kuun - 601 207 708, Roshi Mikołaj Uji - malgorzata.sieradzka@gmail.com Hoshi Ewa Sanko - ewa.108@gmail.com 

 

Podstawowa instrukcja do medytacji zen w pozycji siedzącej - jak usiąść w zazen w zendo

1. Usiądź na przedniej części poduszki.

2. Ułóż nogi tak, abyś mógł je utrzymać przez dłuższy czas nieruchomo. Ciężar ciała rozłóż równomiernie pomiędzy trzy punkty: dwa kolana dotykające podłogi i siedzenie oparte na poduszce. Jest kilka sposobów ułożenia nóg, np. siad klęczny lub siad skrzyżny, z których najszlachetniejszy to pełny lotos, gdy układamy prawą stopę na lewym udzie, a lewą na prawym. Zbyt trudne? A więc usiądź w półlotosie - lewa stopa na prawym udzie a druga na podłodze podsunięta blisko krocza. Możesz również siedzieć z obiema stopami w tej pozycji. Jeśli i to jest trudne, usiądź na krześle - byleś siedział z wyprostowanym kręgosłupem (brzuch lekko wypchnięty do przodu).

3. Rozprostuj i wyciągnij do góry kręgosłup. Wypchnij dół pleców nieco do przodu, "otwórz" klatkę piersiową, głowę trzymaj prosto. Lekko pokołysz chwilę tułowiem na boki, niech ruchy stają się coraz mniejsze, aż w naturalny sposób zatrzymasz się w bezruchu.

4. Spuść wzrok i utrzymuj go w odległości około metra przed sobą, nie skupiając go na żadnym szczególnym punkcie. Oczy niech będą półprzymknięte.

5. Ułóż lewą dłoń grzbietem w dół we wnętrzu prawej dłoni i łącząc lekko czubki kciuków uformuj owal w płaszczyźnie pionowej. Przysuń dłonie do brzucha, kilka centymetrów poniżej pępka.

6. Na początku zrób kilka głębokich oddechów, później oddychaj naturalnie. Środek ciężkości i oddech przesuną się same do podbrzusza.

7. Siedź nieruchomo i koncentruj uwagę na oddechu, Śledząc go, wczuwając się w niego albo licząc wdechy i wydechy - w cyklach do dziesięciu. Jeśli skupienie odejdzie, nie zniechęcaj się, zacznij od nowa - z czasem okresy uwagi i skupienia wydłużą się.

8. Bądź w pełni obecny, przytomny i uważny, tak uważny jak tylko możliwe, jakbyś szedł po linie nad przepaścią.

9. Pozwól myślom i emocjom przepływać. Nie angażuj się w nie, ale również nie próbuj ich tłumić. Obserwuj je jak krajobraz przepływający za oknem pociągu lub jak chmury na niebie.

10. Na zakończenie zazen gdy usłyszysz dzwonek, pokołysz lekko ciałem w prawo i w lewo. Wyprostuj nogi i upewnij się, że masz w nich czucie zanim wstaniesz.

Opracowanie: Jurek Kuun i Andrzej Krajewski, Agencja Wydawnicza Jacek Santorski & Co

 

Obszerniejszą instrukcję do medytacji znajdziesz w zakładce zazen. 

 

 WIĘCEJ INFORMACJI O RÓŻNYCH WYDARZENIACH ZNAJDZIESZ W 

KALENDARIUM 

2 DNIOWE ZAZEN -  weekendowe odosobnienia

PUBLICZNA MOWA DHARMY - można po prostu przyjść i posłuchać. Wskazówki związane z wchodzeniem do zendo, dane teleadresowe i godziny praktyki, znajdziesz w zakładkach dotyczących poszczególnych Ośrodków oraz w Kalendarium.

WPROWADZENIE DO ZAZEN - można zapisać się mailowo na któreś ze spotkań pt.: Wprowadzenie do zazen.  Jest ono cyklicznie prowadzone przez wieloletnich uczniów Mistrza Zen, Roshiego Kwonga, polskich Nauczycieli Dharmy -  Hoshiego Jerzego Kuuna i Hoshi Ewę Sanko - w zendo w Warszawie, oraz mnicha Zen Jarka Kaiin - w zendo w Gdańsku. 

ORIOKI - prastary rytuał spożywania posiłków w Zen. 

ODOSOBNIENIA  - Jeśli zechcesz uczestniczyć w dłuższym odosobnieniu, Sangha Kannon organizuje je latem i zimą. W Kalendarium znajdziesz terminy  letniego, 3 tygodniowego  zwanego Ango, podczas którego odbywa się tygodniowe sesshin (czas intensywnej praktyki, dosł. sesshin oznacza: dotknąć umysłu), oraz zimowego - tygodniowego, związanego z Rohatsu - czasem upamiętniającym rocznicę oświecenia Buddy Shakyamuniego.

MEDYTACJA CHRZEŚCIJAŃSKA - nasz Mistrz i Nauczyciel - Roshi Jakusho Kwong od ponad 25 lat utrzymuje kontakt z ośrodkami medytacji chrześcijańskiej w Polsce. Wieloletni uczeń Roshiego Jakusho Kwonga i Nauczyciel Zen  - Hoshi Mikołaj Uji Markiewicz prowadzi  coroczne, 4 - dniowe odosobnienia medytacyjne, w Ośrodku medytacji chrześcijańskiej w Lubiniu.